Bilgi Bankası

R380 Şanzıman çalışma prensibi

R380 şanzıman, Land Rover Defender modellerinde yaygın olarak kullanılan 5 ileri manuel bir şanzımandır ve dayanıklılığı, hassas vites geçişleri ve arazi performansı ile bilinir. İşte R380 şanzımanının çalışma ve komut prensipleri:


R380 Şanzıman Çalışma Prensibi

1. Temel Mekanik Yapı

  • Manuel Vites: R380, tamamen mekanik bir manuel şanzımandır ve sürücü tarafından kontrol edilen bir debriyaj sistemi ile çalışır.
  • 5 İleri + 1 Geri: 5 ileri vites ve bir geri vites dişlisi vardır.
  • Senkromeç Sistemi: Her vites, senkromeç halkaları ile donatılmıştır. Bu, vites geçişleri sırasında dişliler arasındaki hız farkını eşitleyerek pürüzsüz geçiş sağlar.

2. Çalışma Aşamaları

a. Vites Değiştirme Süreci

  1. Debriyajın Kullanımı:
    • Debriyaja basıldığında, motor ve şanzıman arasındaki bağlantı geçici olarak kesilir.
    • Bu, şanzımanın giriş mili ve motorun hızını birbirinden ayırır.
  2. Vites Kolu Hareketi:
    • Vites kolu hareket ettirildiğinde, şanzıman içindeki seçici çatal, istenen vites dişlisini seçer.
    • Senkromeç halkası, dişlinin dönüş hızını uyumlu hale getirir.
  3. Dişlilerin Angajmanı:
    • Seçilen vites dişlisi, şanzımanın ana mili ile angaje olur.
    • Motor torku, uygun oranlarda arka akslara iletilir.

b. Tork İletimi

  • Giriş Mili: Motorun dönme hareketini alır ve şanzımanın ana miline aktarır.
  • Dişli Oranları: Her vites, farklı bir dişli oranına sahiptir:
    • Daha düşük vitesler (1. ve 2.) yüksek tork ve düşük hız sağlar.
    • Daha yüksek vitesler (4. ve 5.) düşük tork ve yüksek hız sunar.
  • Çıkış Mili: Torku transfer kutusuna (örneğin, LT230) ve ardından tahrik akslarına iletir.

c. Geri Vites Mekanizması

  • Geri vites, diğer viteslerden farklı olarak bir ters dişli üzerinden çalışır.
  • Bu dişli, dönüş yönünü tersine çevirerek aracın geri hareket etmesini sağlar.

Vites Oranları ve Performans

R380 şanzıman, farklı motorlarla eşleştirildiğinde, aşağıdaki tipik vites oranlarını sunar:

VitesDişli OranıAmaç
13.692Maksimum tork, düşük hız.
22.132Daha yüksek hız, orta tork.
31.397Düz yollar için ideal geçiş.
41.000Doğrudan tahrik, yakıt tasarrufu.
50.770En yüksek hız, düşük motor devri.
Geri3.692Geri hareket için yüksek tork.

3. Komut Prensibi

R380 tamamen sürücü tarafından kontrol edilen bir sistemdir, bu nedenle şu prensiplerle çalışır:

a. Manuel Komutlar

  • Sürücü, debriyaj pedalını kullanarak motor ve şanzıman arasındaki bağlantıyı keser.
  • Vites kolu aracılığıyla istenen vitesi seçer.

b. Senkromeçlerin Rolü

  • Vites değiştirme sırasında senkromeç halkaları, giriş mili ve çıkış mili arasındaki dönüş hızını eşitler.
  • Bu mekanizma, pürüzsüz ve sessiz vites geçişleri sağlar.

c. Güç Aktarımı

  • Şanzıman, motordan aldığı gücü uygun vites oranı ile transfer kutusuna (LT230 gibi) aktarır.
  • Transfer kutusu, torku ön ve arka akslara dağıtarak dört tekerlekten çekiş sistemini destekler.

4. Avantajları

  • Dayanıklılık: R380, ağır hizmet koşullarında uzun süreli performans için tasarlanmıştır.
  • Pürüzsüz Geçişler: Senkromeç sistemi sayesinde kolay vites geçişi sağlar.
  • Arazi Performansı: Düşük vites oranları ve uyumlu transfer kutusu ile zorlu arazi şartlarında yüksek çekiş gücü sunar.

5. Zayıf Noktalar

  • Aşınma: Yüksek kilometrelerde senkromeç halkaları ve yataklar aşınabilir.
  • Yağlama: Doğru viskozitede şanzıman yağı kullanılmazsa sistem zarar görebilir.
  • Isınma: Uzun süreli ağır yük altında şanzıman aşırı ısınabilir.